Friday, April 10, 2009

Alpha Hydroxy Acids: Good or Bad?

Laughter and tears are both responses to frustration and exhaustion . .... . .
I myself prefer to laugh, since there is less cleaning up to do afterward.


Alpha Hydroxy Acids: Good or Bad?

The term ?alpha hydroxy acids? kian semakin bertambah fofular dikalangan kita semua who are conscious of the beauty products that we use for our skin. Malah ada terdapat syarikat yang mengeluarkan produk rawatan kulit yang menggunakan produk yang mengandungi alpha hydroxy acid as a focal point di dalam kempen pemasaran mereka. JADI APA ITU alpha hydroxy acids?



OLYNN UNIQUE MOISTURIZER
Vitamin A/E/AHA/ BHA/gingko extract
Gingko Bibola extract effective in increasing blood and lymph node circulation, encourages the
stimulation of free-radical discharges and act as moisturizer to improve skin texture.


Alpha hydroxy acids, or AHA for short, are compounds yang diekstrak daripada gula yang didapati dari susu dan buah-buahan. Alpha hydroxy acids sememangnya sinonim dengan kesan efektif dalam menyegarkan/menyihatkan kulit muka, membuat kedutan hilang dan menyembuhkan kesan kerosakan yang disebabkan oleh proses penuaan pada kulit kita. AHA does this by exfoliating (menanggalkan sel kulit mati) dead cells off the skin, yakni akan merangsangkan penumbuhan kulit baru .. AHA juga dapat merangsangkan produksi elastin dan collagen, di mana kedua bahan asas ini bertanggungjawab dalam mengurangkan kedutan dan kegebuan/ketegangan di kulit muka.



Sekarang ini kita boleh dapati AHA dalam a wide range of beauty products ? eye creams, moisturizers, foundations, toners, cleansers and facial masks. Walaubagaimanapun, seperti produk penjagaan kulit yang lain, AHA mesti digunakan dengan hati-hati dan mengikut kawalan yang sepatutnya, bukan sewenang-wenangnya kerana it is not a "miracle portion".


Jika dilakukan dengan salah atau berlebihan, AHA boleh merosakkan kulit juga. Ironically, as much as AHA can cure photoaging damage, it can also increase the skin?s likelihood to get damage from photoaging. Kesan pigmentasi yang buruk selalu dikait bersama dengan penggunaan yang berlebihan bahan AHA. Maka dengan itu, adalah harus kita titikberatkan semasa applying alpha hydroxy products on our skin. For me, cara yang terbaik adalah (a) periksa koleksi penjagaan kulit muka yang sedia ada, dan (b) pilih satu atau dua produk yang mengandungi AHA, dan I selangselikan dengan produk yang TIDAK mengandungi AHA. Dengan cara ini, fakta menunjukkan ianya dapat mengurangkan risiko of getting our skin irritated.


Adalah disyorkan untuk agar bahan AHA terdapat di dalam your exfoliant and your moisturizer. AHA, after all, basically works as an exfoliant, dan pelembap which we apply is always left on to let the skin absorb it. Kulit harus serap bahan AHA dalam produk tertentu ini untuk ianya nampak berkesan, adalah tidak berbaloi menggunakan produk AHA dalan pembersih muka kerana ianya akan dibasuh sebelum AHA boleh menyerap dalam kulit muka.



Seperti biasa, saya mesti sarankan kepada semua agar Always, always, always use a sunscreen or sunblock when using a product with an active alpha hydroxy acid ingredient. Sentiasa ingat bahawa dengan adanya AHA, it increases our skins vulnerability to damage from sunlight. Jangan kedekut dalam memakai sunscreen/sunblock especially the part of the skin treated with AHA, is a definite must in order to protect the skin from the negative effects of exposure to sunlight.


Oleh kerana penggunaan yang berlebihan baha alpha hydroxy acid can be dangerous to the skin, harus diperhatikan bahawa kita hanya menggunakan produk yang mempunyai tahap AHA yang betul di dalam satu-satu produk penjagaan kulit. The ideal AHA concentration in any product should be around 5% to 8%, and with a pH level of three or four. Any more can do more damage than good for our skin.


INGAT YE....Alpha hydroxy acids, on a reasonable level, are good for the skin. Care in their use should be exerted, however, or else a good thing can only become bad.

Fikir-fikirkan bersama. Now go to your medicine cabinet or vanity table (atau kat mana2 yang you dah display your set jagaan kulit and start reading the ingredients/label at the back of each beauty product.



Betul la tu (everything boils down to our belief).... seperti yang pernah dinyatakan dalam Firman Nabi...semua yang dilakukan dalam kehidupan perlukan kesederhanaan (baik makan, perbuatan, percakapan, tidur, exercising at the gym, makan ubat ... everything is in moderation). If ever we abaikan, and go for the extreme or overlyexert ourselves, we can sometimes jadi lalai dan terus mengabaikan Yang Maha Esa. Be thankful dengan apa yang dikurniakan. Tingkatkan usaha ke arah hidup yang lebih afdal. Always remember the Almighty. Insya-Allah kebaikan sahaja yang dilimpahi kepada kita dalam hidup yang sementara ini.



This blog act as a Retail Counter for those interested in purchasing the products, you call me at 012-9739941 or email me at chiah.olynn@gmail.com for orders, payment and delivery method. Delivery is available for orders above RM100 within Klang Valley.

No comments:

Post a Comment