Wednesday, March 18, 2009

All About Nak Jadi Kurus


Tall, sandy blonde, with sort of blue eyes, skinny in places, fat in others.
Just Your
Average Gal.
- says Uma Thurman


Disamping mengambil produk Trimmax dan Cbuckthorn dari Olynn Intimate Series, untuk kurus dan mengekalkan berat badan yang dinasihatkan; berikut adalah tip yang boleh membantu kita menjaya proses kurus tanpa berlapar.


Diet Dengan Snek Sihat - Road to slimming with Success

Untuk pengetahuan semua, rasa lapar atau hunger pang selalu datang tak kira masa atau tempat. Jangan risau, you bukan berseorangan dalam hal ini. I pun sebenarnya sangat mengenali perasaan ini. Terdapat satu penyelidikan yang saya baca baru-baru ini, boleh dikatakan lebih kurang 26% dalam kalori pengambilan makanan selain daripada breakfast, lunch & dinner; banyak dihabiskan dengan mengunyah snek (Yes...we all just love munching on non-healthy snacks). Dan seharusnya saya adalah ahli tetap "Camp Snacking - Non Healthy Food".

Perlu saya ingatkan kepada semua pembaca bahawa permakanan snek yang sihat adalah disarankan dalam setiap 2-3 jam bagi membantu menstabilkan kadar gula dalam darah, mengurangkan rasa kelaparan dan mencegah makan yang berlebihan later in the day. Do make a point untuk menyediakan snek sihat seperti berbagai jenis kekacang, buah-buahan dipotong, chilled dan juga yang dikeringkan (pisang salai, dried mangga from FAMA is yummy and cheap untuk snek di dalam pejabat (can even dikongsi bersama dengan rakan kerja disamping mengembalikan rasa segar waktu petang). Ini juga dapat membuat kita (warga kerja) lebih disukai ramai (coz we are the one providing the foodie...kan) dan kurang menimbulkan rasa "cepat marah" especially bila perut dok berkeroncong kelaparan!

Ya..I memang arif tentang hal ini. Walhal dalam hal ini, I tau yang stuffing ourselves with snek tidak sihat (hobi semasa I adalah mengunyah makanan snek yang mengandungi kalori berlebihan) akan menyebabkan kita menjadi GEMUK. Jika kita memang jenis yang tidak perihatin sangat pasal berat badan, mengikut satu survey : sebenarnya tanpa disedari kita boleh menghabiskan masa makan snek saja lebih kurang 265 kalori setiap hari. Can you imagine that???? BUT if we are calori-conscious atau sedang cuba menurunkan berat badan - then seharusnya pengambilan snek yang sihat mestilah sekitar jumlah 160 kalori sahaja. Untuk memuaskan keinginan memakan in-between meal (dan masih cuba ingin menurunkan berat badan), cuba try a few of the snek sihat seperti berikut.

Baru-baru ini, my current interest in the kitchen is to cook ala Mid-Eastern "hummus" for my only anak. Disamping dia makan, kita maknye pun join sekali. Not only it is berkhasiat, bahkan set makanan ini adalah juga dapat mengawal berat badan golongan mak-mak ini. Hummus ini akan saya buat tiap 2 hari. Boleh disimpan dalam peti sejuk, disukai ramai oleh saya dan keluarga saya. I used the hummus to be my sandwich paste, my dipping for my carrot and for sapuan (basting) di atas marinated chicken which we will grill later on.

Resepi : 1 cawan kacang kuda atau dal (direndam 1 malam & direbus), 2 biji garlic dihiris & digoreng. Put all ingredients inside the blender, water secukupnya, lada hitam, garam, sedikit serbuk cili and secubit serbuk masala. Tekstur kelembutan pes terpulang kepada semua. If you like it thick, less water and vice versa. Just before serving, tuang sedikit minyak zaitun di atas hummus itu.

So, rasa nak snek savori dan penjimatan kos (dimasa kemerosotan ekonomi ni): Bawa ke ofis 1 lobak merak (carrot), jambu air, tomato atau epal hijau (any sort to your liking) & also hummus kacang kuda atau kacang dal. Delicious giler! Also, for the following day, u can bring cold chicken meat yang dah dimarinated (perap) & grilled. On top of that, jangan lupa beli buah-buahan potong dari medan selera. Bring 1 tupperware kecil of hummus and roti lubnan. Cicah makan the chicken, hummus bersama roti tu.... Yum Yum Not only menu itu sedap but all this berkalori rendah. Semestinya, you boleh selang-selikan agar tidak jemu. Be innovative and invent our own menu.




Seperti biasa, waktu pagi - jangan lupa ambil supplemen kesihatan (seperti Cbuckthorn, evening primrose & Trimmax). Walaupun most of the time, I felt full (anging keluar ok), I still have cravings. Ok lah.. jika nak sangat makan benda manis but still nak jaga berat badan. I've got some kiraan kalori untuk pengetahuan semua (semua listed below, memang I suka makan punye).

3 Hershey's Kisses Brand Special Dark Chocolate, 60 calories
30 plain M&M's, 100 calories (one Fun Size packet)
1 package Back to Nature's Honey Graham Sticks, 120 calories
12 gummi bears, 120 calories
1/3 cup dried fruit, 134 calories (banyak produk Fama yang boleh saya syorkan)
3 keping biskut Oreos, 160 calories
1 McDonald’s Fruit 'n Yogurt Parfait, 160 calories

Pelaburan yang afdal keatas diri sendiri: Get in Shape!

Dengan ekonomi yang tidak menentu ini dan people getting laid off, sumbangan keatas kesihatan/kebaikan diri mungkin adalah pelaburan yang paling baik dan pulang modal sekarang ini. Paling penting, bila buat senaman - banyakkan minum as I stop makan dinner at 7pm. Cuba praktikkan habit-habit sihat seperti berikut:
  • Short rehat/nap selama 20minit untuk mengembalikan tenaga

  • Permakanan yang tinggi protein cukup untuk meninggikan tahap metabolik dan
  • the right workout can help you peel off pounds, pronto.
Yg paling best ialah pelaburan ini tidak mengeringkan poket kita dan tidak mengambil keseluruhan masa kita. Pada pendapat I, sessi peluh yang paling sihat adalah senaman yang cepat, efficient dan FOC. Banyak yang akan setuju dengan saya: Ada survey yang menunjukkan bahawa 62% kaum Hawa sanggup buat 20minit intense workout daripada 40minit senaman secara moderate. Memandangkan saya bekerja sepenuh masa jadi waktu saya terhad. Senaman yang saya amat minat cuma rutin berjalan (brisk walking) atau jogging. Semua ini hanya ambil 30 minit lepas maghrib je tanpa menggunakan sebarang alat senaman dan masih bakar lemak dengan cepat.. Around my house area with 1 stick and ditemankan oleh anak lelaki saya umur 7 tahun. Dengan ini, lepas sampai balik ke rumah, boleh mandi, masak simple makan malam, sembahyang Isyak. Ini menunjukkan bahawa kita sudah melabur pada diri kita sendiri, dalam jadual harian kita dan masih mempunyai waktu bonus untuk bersama anak & suami.

Samada u berlari atau just brisk walking, kita cuba selitkan rutin seperti berikut untuk menambah intensiti pembakaran lemak.




SUPER SLIMMER -Untuk sesi ini, cuba mulai dengan gerak perlahan ke arah laju. Ini dapat merangsang badan untuk membakar ratusan kalori tanpa banyak rasa mengah & letih. Jadi satu barisan/blok rumah teres kita mulai dengan perlahan & barisan teres yang seterusnya kita bergerak ke arah laju. (skala 1-5 je; fun & easy). Then rehat 5 minit. Kemudian pada setiap 2 minit, kelajuan kita naik sikit ke gear 6. Stay at gear 6 about 1 blok deretan rumah teres (2x). After that, kita pun dah nak balik (cukup 30minit) Cool down at your own pace. Sampai umah, minum a cold glass of milo O je (like me..he he he)

SEXY SHAPER - Melenyapkan kalori disamping membina ketahanan, jika kita nak buat "Sexy Shaper". Fokus pada kemampuan badan bukan pada waktu yang ditetapkan. CUBA: Panaskan badan dengan senaman ringan selama 5 minit sambil berjalan atau jogging hingga gear 5. Untuk 20minit yang seterusnya, tinggikan kelajuan berjalan/jogging ke level 7 sambil lari laju (sprint) bila u rasa mampu.

(I know ... semua ni nampak funny - yelah kita kan dah berumur, badan pun dah nak solid or bergetah coz we are all MAK, UMI, MOMMY, MAMA : fizik badan pun dan menurun mengikut graviti - tapi takpe, I do it for fun je. No glamour clothes like Kimora Lee, just one old sweatpants & old tshirt). Then kita stay balik ke gear 5 for last 5 minit. Lari pada kelajuan yang paling pantas for 1-2 minit je. Pastu boleh balik ke arah lorong rumah. Jgn lupa cool down dan drink lots of water. Don't forget your trimmax & cbuckthorn di waktu malam. Memang susah nampak senaman yang saya lakukan & bila agaknya nak start - Tanpa lengah : JUST DO IT.

Five Steps (Hanya 5-Langkah saje) to a 5-Star Body


Untuk mendapatkan badan yang cantik taklah jugak semudah 1,2-3! Fokus pada gol, Insya-Allah dapat kita hilangkan those love handles yang dah lama bertaut di sekitar kawasan pinggang kita, toning those trouble zones atau hanya dengan permakanan yang sihat. Jangan terlalu fikirkan pasal nak loose weight. Just do it accordingly, buat dengan hati yang senang (tanpa stres) akan membuat semuanya so easy. I think of it as my five-star day. Hari 5 bintang ini sangat mudah. Macam apa yang saya selalu praktik dengan anak saya. — just give yourself a star for everything you do right.

Anda akan dapat bintang untuk:
Tidur secukupnya : 7-9 jam satu malam. Ini (dari pengalaman sendiri - nampak mcm gol yang tak realistic, tetapi penyelidikan menunjukkan menyokong kesimbungan antara menutup mata & kesihatan membuat saya ingin mendapat bintang cara mudah setiap hari. Sebagai permulaannya, mendapat zzzzzzz yang mencukupi dapat menolong mengurangkan berat badan. In
a study of more than 68,000 women, mereka yang tidur lelap selama 7 jam satu malam mempunyai berat 5.5lb kurang dari kaum hawa yang tidur kurang daripada 5 jam. Tidur yang mencukupi merangsang badan untuk mengeluarkan hormon leptin dan mengurangkan pengeluaran hormon ghrelin yang sentiasa membuat kita mudah rasa lapar. Jadi kita akan kurang rasa lapar, jika kita tidur mencukupi. Snoozing can also curb anxiety and depression, both of which can lead to emotional eating. As if that’s not enough reason, too little rest can cloud moral judgment, too. Try going to bed just 30 minutes earlier each night to see how much you’ll benefit.

Senaman & bersukan! Betul, bukan sahaja berpeluh mengurangkan berat badan, ianya juga mengawal keinginan kita untuk bermakan, membantu hidup yang sihat, mengurangkan stres, dapat membaikpulih metabolik permakanan bila banyak makan makanan yang menggemukkan dalam kehidupan harian kita. Tersebut di atas, baru separuh dari kebaikan bersenam. Aim for 30 minutes a day—walaupun hanya turun naik tangga mengambil barangan di rumah—and give yourself a star each time you fulfill that goal with any one of your favorite workouts.

Permakanan yang betul! Tak bermaksud I menasihatkan u untuk mengira kalori pengambilan. Kita boleh makan dengan cara sihat with delicious, filling and satisfying meals (snacks, too!). Praktik dengan carta 2009 SELF Challenge. Sediakan satu plan makan mengikut selera makan kita sendiri. Mulakan dengan plan mingguan dahulu. Jika kita dapat sempurnakan 5 hari kerja sekalipun (like me...) I dah beri bintang to myself. Selalunya hujung minggu I really walloped a good meal (masak & makan luar). Itu cara I beri hadiah kepada diri I sendiri. And jangan lupa tulis dalam buku nota apa plan makanan kita. Walau apa cara sekalipun, just give yourself bintang, jika u rasa u dah buat yang terbaik untuk diri u.

For me, pagi I makan really banyak (2 pinggan laksam, or 2 bungkus nasi lemak plus trimmax & cbuckthorn). Diikuti dengan milo kosong at around 11am. Late lunch (samada bekal atau meehoon). Yes, it’s that simple! I’m not perfect, and there are definitely days when akan makan dengan gelojoh 1 tin pringles atau 1 coklat pun I boleh abiskan. but I find that once I start building that five-star day, I get invested in it and want to keep it up.

Stretch! Limbering up is a way to thank your muscles for all the hard work they do for you each day. It can also help you increase your overall range of motion, making exercise seem less difficult. Meregangkan urat akan dapat membuat senaman nampak mudah dan tak sakit lepas the next day.To me, yoga count, as does just stretching kaki di kabinet daput sambil curi-curi dengar berita in the morning. Tak perlu ketepikan waktu yang banyak untuk buat stretching ni... kat mana2 pun kita boleh buat ! However you choose to go, give yourself a star for treating your body to a break.

Banyak bercakap dengan diri sendiri (Not like you are losing your marbles), but jangan memerap rasa hati sangat! This might be the most important part of the five-star plan: Tepuk tangan rasa puas hati bila kita bangun pagi dengan rasa sihat, bijak dan segar. Syukur Alhamdulillah dapat melihat keindahan matahari anugerah Ilahi. Even on days when you only notch one or two other stars, take a moment to give yourself credit for being a truly amazing human being. Jgn terlalu memendam rasa, luahkan dalam hati sambil potong2 sayur tu. Bila semua yang dipendam sudah diluah keluar bersama pernafasan kita, ianya dapat membuah rasa keyakinan diri (coz dah takde yang terbuku di hati lagi), but research shows kita dapat mencegah sakit by 30% daripada biasa (sakit biasa like flu, cough etc), bila kita cuai menjaga emosi kita, selalunya kita akan lebih makan. Jadi not only bercakap dengan diri kita sendir buat kita lagi waras; ianya dapat menghidar risiko penyakit kanser. There are plenty of other reasons to celebrate your body. Pretty impressive for a few pats on the back!

Seperti kata Scarlett O'Hara : tomorrow is another day!


(Jom Hilangkan Berat) Shed Pounds While You Eat

Setiap pagi di bilik air laungkan mantra : Hidup sihat, banyakkan sayur/ulam. Lama-lama kita akan terikut dengan cara permakanan sihat, mencari buah-buahan sihat yang mempunyai kebaikan anti-oksidan, sayuran yang mempunyai khasiat yang tinggi dalam zat tertentu dan mengurangkan pengambilan makanan yang berisiko tinggi yang dapat mengakibatkan sakit jantung, kencing manis atau kanser kolon. I bukan suruh semua jadi Vegetarians (defined generally as someone who eats dairy and sometimes eggs but no meat, poultry or fish), tetapi cuku dengan mengurangkan pengambilan daging dan perbanyakkan sayuran dan ulam dalam kehidupan seharian. Nasib baik I dah ada cbuckthorn. It definitely tops up semua yang berkurangan dalam badan I!!

Tip-tip ini hanya untuk mengajar U all semua agar lebih bijak dalam permakanan seharian kita. Bijak dalam memilih untuk mengurangkan permakanan yang menggemukkan dan memperbanyakkan makanan yang lebih sihat dari semua segi (susu rendah lemak, snek sihat, kurang masakan bersantan, lebihkan ulam, perbanyakkan buah-buahan yang mempunyai zat2 tambahan dll).
Cheers to All. Jangan mudah putus asa :)

No comments:

Post a Comment