Thursday, March 19, 2009

KULIT WANITA ASIA - Harus Tahu

Anyway, what makes people look youthful is the quality of their skin and I don't think you can change that.


Kulit adalah organ yang yang menentukan hampir keseluruhan paras rupa dan how good we look, semestinya menjaga dan merawat kulit muka menjadi kepentingan No. 1 bagi kebanyakan masyarakat zaman moden ini agar dapat mengecapi imej keseluruhan yang sempurna. Adalah agak normal bila ramai akan mengasingkan diri daripada orang yang mukanya penuh dengan jerawat yang sedang masak dengan nanah atau yang mempunyai kulit muka bagaikan permukaan bulan. Life can be quite cruel keatas seseorang yang mempunyai parasrupa yang nampak kurang menyenangkan dan kekadang ada yang berfikir sendiri bahawa muka kengkawang yang penuh berjerawat akan berjangkit kepada diri mereka, yakni akan menyebabkan orang lain pula akan takut untuk menghampiri orang yang jerawatnya naik bagaikan cendawan tumbuh. Kadang-kadang saya dapat perhatikan kaum ibu, tidak mengendahkan paras rupa anak-anak remaja mereka (ie. baik lelaki atau perempuan), kerana nobody control their diet and no proper skincare for them. Hanya sabun mandi dijadikan sebagai pencuci muka. Ini adalah masa untuk kita tekankan habit sihat bagi mereka untuk menjaga kebersihan diri termasuk paras rupa.
Seperti biasa, kulit kita especially the skin on your face, adalah satu perkara yang terakhir dalam imaginasi kita untuk nampak hodoh dengan bekas jerawat, jeragat halus dan nampak berminyak. Betul tak????? Decision is in yr hand. Kebanyakan daripada kita tidak sedar bahawa apa yang kita makan banyak memberi kesan kepada kesihatan kulit muka. Salah makan boleh menjadi punca kepada kulit muka bermasalah.
Ada juga yang mengambil berat tentang penjagaan kulit tapi tidak memilih produk dengan tepat, so bila produk tak efektif, punca masalah masih timbul. Ingin saya ingatkan, diet permakanan yang tidak sihat adalah salah satu daripada punca kulit muka bermasalah. Jadi mulai sekarang, makan dengan betul dan sihat & yang masih ada gunakan produk penjagaan yang tak efektif tu, start dumping those skin-care products in the bin forever.

ASIAN SKIN

Kita wanita asia ni sangat beruntung. Kulit wanita asia mempunyai banyak kebaikan dan salah satu daripadanya adalah our skin is less prone to pre-mature aging, e.g. wrinkling and sagging, jika dibanding dengan kulit wanita Mat Salleh. Ini bermakna kita sentiasa nampak lebih muda dari wanita keturunan Mat Salleh (Irish, Celtic or we could round in up by grouping them as Caucasian) yang sama usia dengan kita. Kulit kita tidak mudah terbakar dek panas mentari membuatkan kita kurang cenderung ke arah kerosakan matahari dan kanser kulit.

Tetapi terdapat juga berbagai dugaan dan tahyul berkenaan kulit wanita Asia yang perlu diperbetulkan. Dengan berpandukan tip-tip berguna dan pencegahan awal, I memang yakin yang kulit kita akan amazing and healthy for a long time. Asian skin contains more melanin than light Caucasian skin does. Ini bermaksud kulit wanita Asia mempunyai "built-in" (sounds like a robot kan) SPF pada kulit kita yang dapat mencegah kulit kita dari mudah terbakar oleh sinaran matahari. Advantage yang paling ketara adalah kulit kita cepat nampak tanned tapi tak terbakar. Dengan adanya SPF yang terhasil semulajadi dalam badan kita, ianya dapat mencegah kerosakan yang disebabkan matahari, premature skin aging and skin cancer; ini juga bermakna kulit kita mudah bertukar tona warna dengan mudah yang mungkin disebabkan penggunaan kosmetik yang salah atau set penjagaan kulit yang bertindak agak agresif dengan kulit kita.

Harus juga kita ingat bahawa bila kulit kita ini agak cerah dan boleh dikatakan bahawa kulit wanita asia adalah lebih kearah berminyak. Ini adalah disebabkan Asian skin tends to have more sebaceous glands (glands that produce oil) jika dibandingkan dengan Caucasian skin. If that means you are constantly fighting break-through shine on your skin, make sure that you use oil-free moisturizers. Walaubagaimanapun, jangan membuat kesilapan dengan menggunakan produk penjagaan kulit yang bertindak terlalu kuat pada kulit muka atau produk yang terlalu banyak tahap alkohol, hanya kerana nak kurangkan pengeluaran minyak di muka.


Pada awal saya gunakan H2O Cleansing gel, kulit muka macam kerja overtime producing more oil di muka. Memandangkan ianya tidak ada kesan negatif pada muka dan lembut pada kulit muka saya, maka saya teruskan juga. Dengan adanya gel digaulkan dengan air, ianya dapat mengawal pengeluaran minyak di muka. Permukaan kulit muka yang berminyak tiada masalah dengan isu kulit kering dehydrated, i.e. lack water. Bayangkan bagaimana kulit saya rasa selepas a long flight sebelum menggunakan OLYNN H20 Series: it looks shiny on the surface from all the oil but feels strangely parched and tight underneath. Jadi bila memilih pelembap muka, jauhi dari jenis berminyak dan water-binding ingredients that add hydration, not oil, to your skin, e.g. hyaluronic acid or glycerin. If you have some dryness around the eyes or isolated spots on the face, just use Olynn soothing cream on those spots.





Kulit berminyak adalah lebih kearah berjerawat; lebih-lebih lagi semasa datang haid dan stres. Apa yang harus kita ambil lebih perhatian di sini adalah; oleh kerana wanita asia mempunyai lebih melanin (cepat tanned), jadi tona warna muka boleh berubah dengan cepat jika tidak dijaga dengan betu! Jika ada jerawat dan kita hanya amik mudah dan beli krim atau losyen biasa di kaunter, mungkin dapat merawat jerawat TETAPI akan meninggalkan kesan hitam di kulit muka. Cuba H2O Blemish Control dan saya selangselikan dengan Olynn Unique Tea Tree Oil Cleanser- not only jerawat dirawat secepat mungkin tetapi ianya tidak meninggalkan kesan di muka.



Lastly, just because Asian skin has a built-in SPF doesn't mean that it does not need broad-spectrum sun protection. The rate of skin cancer amongst Asian people is definitely lower than it is amongst fair-skinned Caucasians, but statistics show that Asians are still at high risk. Therefore, follow the ground rules for proper sun protection. Sebelum keluar ke pantai ataupun di luar rumah sekalipun, bubuh H2O Sunblock every day, rain or shine, and stay out of the sun during peak hours. That way, you will protect your skin from the risk of skin cancer, but you will also help prevent any dark-spot discoloration and allow any discolorations to clear over time.
Cuba buat temujanji ke pejabat operasi Olynn di Wisma Pantai agar dapat anda semua dapat kebaikan dari penganalisaan kulit yang terperinci. Get to know the staff, and lets all ramai-ramai fokus dalam penjagaan kulit muka kita ini.


Akhir kata, luahkan rasa syukur atas apa yang dianugerahkan oleh Yang Maha Esa kepada kita. Hargai dan jagainya dengan baik, jangan terlalu taksub bila membuat sesuatu - amalkan kesederhanaan pada diri kita. Selawat dipagi hari bila menatap muka tu di depan cermin, basahi dengan air wudhu', buat sesuatu pekerjaan dengan hati yang murni & ikhlas tanpa mengharapkan ganjaran (jangan ada hasad dengki, jgn mudah jealous pada kesenangan oranglain) jaga permakanan agar sihat, jgn lupa banyak minum air (pantang on seafood, oily food dll, jika perlu); Sihat badan, tertera di muka - Insya-Allah, muka nampak sentiasa muda selalu, bekerja dengan senyuman, kurangkan stres, jangan cepat marah. Balik ke rumah dengan tenang agar dapat perhatian diberikan sepenuhnya kepada keluarga di rumah pula. Apa rezeki yang diberikan kepada kita hari ini, itulah yang terbaik. Giatkan usaha lebih gigih dalam meninggikan taraf hidup dengan cara halal agar lebih afdal & barakath.
Salam ikhlas.




This blog act as a Retail Counter for those interested in purchasing the products, you call me at 012-9739941 or email me at chiah.olynn@gmail.com for orders, payment and delivery method. Delivery is available for orders above RM100 within Klang Valley.

1 comment: