Friday, March 20, 2009

Eastern Chic - Da Magik Dari Timur

You can take no credit for beauty at sixteen. But if you are beautiful at sixty, it will be your soul's own doing. ~Marie Stopes




The Magic of the Eastern Diet


Pada pendapat I, ramai tak menyangka bahawa kita di Timur ini bukan saja kaya dengan adat resam malah dilimpahkan dengan berbagai nikmat dari alam semesta. Pada hakikatnya, diet permakanan dari Timur mempunyai nilai mega khasiat nutrisi yang tinggi & zat especially dari faktor ulaman yang telah terbukti memberi banyak kebaikan dari sudut muka, kulit & rambut.
Di sini ingin saya jelaskan sekadar buat tatapan ramai, beberapa baha-bahan yang sedia ada di dapur (seperti halia, serai, lengkuas, daun limau purut, daun cekur, kacang botol, daun selom), dirumus bukan saja untuk menyediakan masakan yang sedap, penuh dengan segala macam rasa ( spicy, zestful dish) malah boleh melakukan magik keatas paras rupa kita sendiri. In Europe, bahan-bahan ini semuanya bukan sahaja dikategorikan sebagai bahan eksotik malah sangat mahal. Masa muda dulu, I selalu wonder why my parents makan ulam with sambal belacan. I honestly don't see the connection here. As I am reaching 40 in the next few months, I slowly began to nampak the realiti of makan ulam & all the bahan masakan timur (which I dulu took for granted) dapat also work magic on your skin, face and hair.


Sebagai contoh- cili merah, cili hijau & cili padi: Terdapat lebih kurang 10 jenis variasi cili yang kita guna dalam masakan seharian. Bahan aktif (ha ha ha ... sounds like radiation lak) dalam cili iaitu capsaicin mempunyai banyak kualiti yang menakjubkan.Some ten varieties of chili are used in Thai cooking. The active ingredient is capsaicin which has a host of beneficial qualities. Yang paling utama adalah ianya membantu sistem pernafasan, darah tinggi dan jantung. Cili juga membantu penghadaman dan boleh membantu membuang angin. Kaya dengan vitamin C.



Ginger: Halia ada dalam berbagai bentuk dan is a powerful herb . Its rhizomes contain volatile oil with many therapeutic uses. As a hot herb, it works as a powerful digestive and detoxifier. Halia juga dikatakan mempunyai reputasi as a stimulant with reputed aphrodisiac qualities. Another member of the ginger family is Galangal (also called galanga). Its properties are similar to ginger.


Lemongrass: Ini adalah satu kemestian dalam masakan orang timur, both the leaves and grass are used in cooking. Its volatile oil has many medicinal properties khususnya penghadaman.


Kalau kita tak boleh makan secara mentah, jangan risau. Untuk mencukupkan quota pengambilan ulam dan herba2 sihat, ambil supplemen Cbuckthorn dan juga Trimmax pun I rasa dah mencukupi. Ramai yang menyangka yang jika ambil trimmax, ianya hanya untuk kurus. YES and NO. Yes, untuk mengawal berat badan kita tetapi ianya juga ada banyak faedah kerana ramuan herbanya dapat memulihkan dalaman badan kita (ie. buang angin, good for skin, mengawal berat badan dll). Selain daripada ini, teh-teh herba boleh dibuat sendiri sebagai tambahan sihat pada diet anda. Cuba dptkan halia muda, lengkuas, daun limau purut, serai, daun salam (basil) & bunga jasmin. Dihiris halus semua bahan atau ditumbuk lumat. Jerangkan bersama air sebanyak lebih kurang 2 small jug. On top of taking the Intimate Series, jadikan minuman sihat ini sebagai amalan. Melawaskan penghadaman, buang angin and elok for detoks (at least 2x seminggu)

Back to our methodologi tradisional, penggunaan chili, you can buy it as an essential oil and use it in compresses to relax muscles and boost the blood flow. You can buy garlic as oil or capsules.


Rumusan : Di dalam Olynn Intimate Series Trimmax & Cbuckthorn, sebahagian daripada bahan asas dalam pembuatan produk ini menggunakan serai, halia, lengkuas dll. So, bukan saje u dapat mengawal berat badan kita dengan adanya penggunaan bahan2 au natural bahkan ianya banyak membantu ke arah overall wellness pada tubuh badan. Amalan pengambilan herba-herba atau ulaman sihat ini dapat menyegarkan & menyihatkan tubuh badan seseorang.



The Power of Eastern Herbs


Beralih kepada bab makanan dari Timur, jom kita lihat pada beberapa herba-herba yang sangat "zing" & tinggi khasiatnya yang terdapat dalam masakan orang Melayu, contohnya. Bukan saja ianya sedap, dalam beberapa kajian telah menunjukkan bahawa kita boleh juga menggunakan herba ini untuk kesihatan & kecantikan.

Herba dapat mencuci dalaman agar terserlah kecantikan. Itu yang I kata : magik".

Contohnya, after I dah ambil supplemen yang diperlukan. Cara-cara lain yang I gunakan dengan produk herba harian adalah... penggunaan buah-buahan tropikal sebagai "facials". Buah-buahan ini bukan saje manis dari rasanya tetapi mempunyai antioksidan dan vitamin yang tinggi. Contohnya macam buah betik. Campurkan ia dengan sedikit perahan air limau, hancurkan dan tepek di muka anda selama 15mins. Cuci... then sms I ape U rasa ok!!!!

Perbanyakan membaca faedah buah-buahan tempatan. Ada yang boleh dijadikan minyak untuk urut, untuk dihidu, khas untuk menghitamkan rambut dll.

Tahukah anda bahawa herba tropikal yang anda di pasar kita itu adalah kaya dengan khasiat aroma. Nenek I selalu kata bahawa bau adalah penaik selera makan atau di zaman moden ini kita panggil mood enhancer working on your primitive brain, the seat of instinct & emosi. Lemongrass is a wonderful tonic herb that boosts emotions. Or jasmine is a great sleep-inducer. Put a few petals on your pillow before retiring.




Eastern Beauty Tip of the Day
Kecantikan bermula dari dalaman. Baik muka atau badan, jika sesuatu tersumbat di dalam sistem badan/atau dibawah kulit muka kita, ianya terpapar terus ke muka & rambut. Rasa mcm hilang seri. There are many great Eastern methodology/ways to detox.


Dgn ini, saya syorkan Cbuckthorn & Trimmax. Truly eastern oriented!






This blog act as a Retail Counter for those interested in purchasing the products, you call me at 012-9739941 or email me at chiah.olynn@gmail.com for orders, payment and delivery method. Delivery is available for orders above RM100 within Klang Valley.

No comments:

Post a Comment